Tips Menghindari Marah

Berkenaan dengan  Marah IMAM Syafie’ menegaskan: “Marah adalah satu di antara panah syaitan yang mengandungi racun. Oleh karena itu hindarilah marah agar kamu dapat menewaskan syaitan serta pasukannya.”.

Apabila marah dituruti, ia akan membakar kebaikan seperti api membakar kayu dan tiada yang tertinggal kecuali debu. Untuk menghilangkan perasaan marah ada beberapa panduan yang bisa diikuti,yaitu:

  1. Perlu adanya rasa malu dengan Allah atas segala tindakan kita. Allah memperhatikan segala tindakan serta tingkah laku kita sehari-hari.
  1.  Apabila merasa hendak marah, ingatlah kita ini hanya manusia yang hina.
  1. Perbanyak  berdiam diri dan berdoa kepada Allah supaya Allah menyelamatkan kita daripada sifat marah.
  1. Hendaklah ingat kesan dan akibat dari sifat marah. Ia mungkin membawa kepada permusuhan dan balas dendam dari orang yang kita marahi.
  1. Coba bayangkan betapa buruknya rupa kita ketika marah.
  1.  Apabila ada perasaan marah, perbanyak membaca istighfar kerana marah itu datang dari syaitan.
  1.  Apabila marah sedang memuncak, segeralah ber wudu karena marah datangnya dari syaitan yang diciptakan dari api sedangkan dapat dipadamkan oleh air. Dengan air wudu kita dapat menenangkan api kemarahan yang sedang membara.
  1. Jika perasaan marah belum hilang dengan melakukan hal tersebut di atas, cobalah untuk  tidur. karena dengan tidur dapat meredakan perasaan marah ketika sudah bangun dari tidur.
  1. Perkuat Tauhid kita. Setiap sesuatu itu datang daripada Allah dan akan kembali kepada Allah. Kenapa kita perlu marah?
  1.  Apabila kita bersalah, kita tidak suka jika ada orang yang memarahi kita. Begitu juga dengan orang lain yang melakukan kesalahan, tidak suka dimarahi, alangkah baiknya jika ditegur secara baik pula.
  1. Satu cara lagi, apabila marah datang, sedang posisi kita lagi berdiri, duduklah. Apabila duduk, bersandarlah. Insya-Allah marah akan mula reda.

Itulah beberapa tips untuk meredakan amarah, semoga bermanfaat dan selamat mencoba! Mudah-mudahan setiap harinya kita menjadi orang yang lebih baik lagi! Aamiin.

Terima kasih,

Wassalam.

 

dikutip ulang dari http://www.loveloveislam.com/2010/10/11-tips-menghindari-marah.html

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *